Forskningsprosjektet "Aktivitetshjelpemidler, kunnskap og deltakelse"

Takk for at du har stilt deg positiv til å dele dine opplevelser og erfaringer med aktivitetshjelpemidler i et intervju til doktorgradssprosjektet "Aktivitetshjelpemidler, kunnskap og deltakelse".
Bakgrunn
Det har lenge vært dokumentert at barn og unge med funksjonsnedsettelser har lavere deltakelse enn andre på ulike samfunnsarenaer. Dette gjelder ikke minst arenaer og aktiviteter som er tilknyttet fritiden. Det eksisterer ulike tiltak og virkemidler i regi av det offentlige for å øke inkludering og deltakelse blant barn og unge med funksjonsnedsettelser, spesielt i fritidsaktiviteter. Et av disse er hjelpemidler av mer teknisk karakter (aktivitetshjelpemidler). Aktivitetshjelpemidler er utstyr som er spesielt utviklet for at personer med funksjonsnedsettelser skal kunne delta i fysisk aktivitet, lek og sportsaktiviteter, for eksempel skikjelker, spesialsykler, spesialakebrett og liknende.

Forskningsprosjektet
Forskningsprosjektet er et doktorgradsprosjekt. Temaet er kunnskap og kompetanse hos ulike aktører (fysio- og ergoterapeuter, representanter fra skoler, frivillige lag og foreninger osv.), og hvordan kunnskapen og kompetansen forstås og omsettes til praktisk bruk av aktivitetshjelpemidler. I tillegg er brukerens kunnskap, opplevelse og erfaring med aktivitetshjelpemidler i konkrete situasjoner et viktig tema i forskningsprosjektet.
Prosjektet er avgrenset og ønsker å gjelde de aktivitetshjelpemidlene som kan søkes på og gis stønad til utlån gjennom NAV Hjelpemiddelsentralen.

Målsetting
1. Å frembringe kunnskap om hvordan aktivitetshjelpemidler kan gjøres til et mer effektivt virkemiddel for å oppnå mer deltakelse i en aktiv fritid for barn og unge med funksjonsnedsettelser (til om med 30 år)
2. Fokusere på hva slags kunnskap ulike aktører har om aktivitetshjelpemidler og hvordan denne forstås og omsettes til praktisk bruk av aktivitetshjelpemidler